Václav Josef Spurný. Six sonates pour deux violoncelles. Op. 4. Paris: Le Clerc, [1741?], titulní strana. BnF, Bibliothèque de l’Arsenal, sign. MUS-454. (© gallica.bnf.fr / Bibliothèque nationale de France)
Krátce poté, co se violoncellista a kontrabasista Václav Josef Spurný [Venceslas Joseph Spourny] usadil v Paříži a vstoupil zde do služeb knížete de Carignan, získal tu roku 1740 tiskové privilegium a od té doby postupně vydával řadu instrumentálních děl (až do roku 1765 nejméně 23 opusů). Ačkoli sonáty op. 1 Václava Vodičky [Wenceslaus Wodiczka], houslisty na mnichovském dvoře, vyšly v Paříži tiskem již roku 1739, Spurný byl prvním skladatelem pocházejícím z Čech, který nechal ve francouzské metropoli vydat své skladby v době, kdy zde zároveň sídlil. Nedávno objevené archivní prameny jeho životopis částečně doplňují, stále však obsahuje značnou část tajemství.
Václav Josef Spurný. Sonata I, ze sbírky VI sonates pour une musette ou vielle, violon et basse, op. 6 (ca 1741). Nadia Vásquez Martínez (musette), Luis Corral (housle), Patricia Rodríguez Rivero (viola da gamba). Catedral de Santa María, Tui (Pontevedra), 4. srpna 2022.
Jan Šebetovský. Sonates à deux flûtes traversières sans basse. Op. 1. Paris: l’auteur, 1762, titulní strana. BnF, département de la Musique, sign. VM7-6533. (© gallica.bnf.fr / Bibliothèque nationale de France)
Naopak nemůžeme tvrdit, že „Charl Johan Sebetovskÿ“ [Jan Karel Ignác Šebetovský], jak je podepsán na svém oddacím listě, by kdy v Paříži žil. Narodil se roku 1720 v Kunštátě na Moravě, od roku 1749 nebo před tímto rokem žil v Saint-Malo, kde se roku 1750 oženil. Poté se usadil v Nantes, kde jeho žena roku 1778 zemřela. Dál stopy po něm mizí. Přesto však víme, že nejméně čtyři svazky komorní hudby, z nichž tři jsou známy jen díky dobové inzerci, byly vydány v Paříži pod jménem „Joannes Sebetoski“. Navzdory těmto několika známým životopisným údajům nám stále zcela uniká průběh jeho profesní dráhy.
František Jan Vondráček.
Six sonates pour le clavecin avec accompagnement de violon. Op. 1. Paris: l’auteur, 1758,
titulní list a dedikace. BnF, département de la Musique, sign. VM7-1944. (© gallica.bnf.fr / Bibliothèque nationale de France)
František Jan Vondráček. Sonáta G dur pro cembalo s doprovodem houslí, op. 1, č. 5. I. Adagio, II. Allegro assai, III. Menuet, IV. Presto assai. Daria Savvateeva (cembalo), Martin Dostál (housle). Brno, Koncertní sál Janáčkovy akademie múzických umění, 20. 9. 2025.
Leopold Koželuh.
Koncert pro cembalo na čtyři ruce s houslemi, hoboji, hornami, violou a basem. Rukopisné party, titulní strana partu cembalo. BnF, département de la Musique, sign. D-11003. (© gallica.bnf.fr / Bibliothèque nationale de France)
Rovněž bylo, víceméně náhodou, objeveno dosud neznámé dílo poměrně dobře známého skladatele. Jedná se o party koncertu F dur pro čtyřruční klávesový nástroj a orchestr Leopolda Koželuha, jenž není uveden v katalogu Koželuhových děl sestaveném Milanem Poštolkou. V rámci sbírek Francouzské národní knihovny se zmíněné party nacházely rozptýleny mezi dvěma různými signaturami a dvěma nesignovanými složkami. Tento celek je od února 2025 spojen pod jednu signaturu D-11003. Ovšem přesný původ rukopisu, který je viditelně vídeňské provenience, nemohl být stanoven.
Leopold Koželuh. Koncert B dur pro cembalo nebo klavír čtyřručně (P IV:8). Roberto Arioso a Alessandra Gelfini (klavír), Camerata dei Castelli, dir. Andreas Laake. Teatro sociale Bellinzona, 22. 3. 2015.
Životu a dílu Leopolda Koželuha je věnována monografie Milana Poštolky.
Sdílejte nás!