Thomas Brodsky. Trois Sonates pour le clavecin ou le piano-forte avec accompagnement d’un premier et second violon et violoncelle. Op. 2.Bruxelles: Van Ypen et Pris, 1776, titulní strana. BnF, département de la Musique, sign. VM7-5364. (© gallica.bnf.fr / Bibliothèque nationale de France)
Skutečnost, že česky znějící jméno nemusí znamenat doložitelný původ, ukazuje záměna osudů hned tří hudebníků, o nichž se můžeme dočíst ve starších hudebních slovnících. Jedná se o varhaníka jménem Thomas Brodsky, který působil v letech 1760 až 1783 v Belgii a jehož skutečný původ se nepodařilo nalézt, dále o českého houslistu Johanna Brodeczkého, kterého zmiňuje Dlabač, a konečně o pražského violoncellistu jménem Matěj Václav Brodecž. Díla a osudy těchto tří hudebníků smíchal dohromady belgický lexikograf François-Joseph Fétis a vytvořil novou postavu hudební historie. Stal se jím Jean-Théodore Brodeczky, houslista a cembalista pocházející z Čech, který měl působit v Německu a nakonec se usadit v Bruselu. Rozklíčování osudů všech zmíněných hudebníků umožnilo správně identifikovat autora v Paříži distribuovaného tisku sonát pro cembalo či kladívkový klavír s doprovodem dvou houslí a violoncella, op. 2 jako Thomas Brodsky. Zda se někdy podaří zjistit původ a bližší osudy tohoto varhaníka z Eupen, to je otázka pro další generace. Věřme, že alespoň jeho hudba si najde své posluchače již brzy.
Josef
Kohout
O pařížském působení dalšího hudebníka s česky znějícím jménem, Josefa Kohouta [Joseph Kohaut] (1734–1777), se vědělo jen z tamních tisků jeho komorních skladeb a komických oper a také z recenzí v tisku. Opět díky Fétisovi se z tohoto loutnisty, narozeného českým rodičům ve Vídni, stal z Čech pocházející trubač rakouské armády, který se usadil v Paříži. Moderní hudební encyklopedie převzaly tento Fétisem domyšlený Kohoutův životopis a rozšířily jej o další mylné závěry, a to zejména o žatecký původ, který zároveň vylučoval dobově doložený příbuzenský vztah s dalším loutnistou Karlem Kohoutem, který dlouhodobě působil ve Vídni. Skutečný původ Josefa Kohouta se podařilo rozklíčovat díky archivu pařížských notářů a záznamům ve vídeňských matrikách. O jeho hudebních osudech před usazením v Paříži však víme na základě zcela výjimečných pramenů – jsou to Josefem vlastnoručně napsané dopisy (viz katalog), které dokumentují jeho službu u litevského knížete Radziwiłła a zejména jeho cestu po severní Itálii, kam se vydal hledat další zaměstnání, než se nejpozději roku 1762 usadil trvale v Paříži.
Josef Kohout. Trios n° 1–3 pour le clavecin, la harpe ou le luth avec accompagnement d’un violon et la basse. Trio n° 1 C dur: I. Allegro moderato, II. Menuet, Mineur, III. Presto. Trio n° 2 B dur: I. Allegro moderato, II. Menuet, Mineur, III. Allegro. Trio n° 3 E dur: I. Allegro, II. Musette (Lent), Mineur, III. Presto. Trio Unitas: Petra Matějová (kladívkový klavír), Magdaléna Malá (housle), Helena Matyášová (violoncello). Festival Baroko 2025, Olomouc, 4. 6. 2025.
Dopis Josefa Kohouta knížeti Hieronimu Florianu Radziwiłłovi. Janov, 5. ledna 1760. Varšava, Archiwum glówne akt dáwnych, sign. 1/354/0/5/6987, fol. 4–10. (© Archiwum glówne akt dáwnych, Warszawa)
Soupis majetku po úmrtí „hudebníka cizí národnosti“ jménem „Winceslas Schobert“, 14. září 1767. Archives nationales, Paris, sign. MC/ET∕LXXIII/895. (© Archives nationales, Paris)
Wenceslas Schobert. Kvartet Es dur, op. 7 č. 1. Le Concerto Rococo: Jean-Patrice Brosse (cembalo), Nicolas Mazzoleni a Roberto Crisafulli (housle), Emmanuel Balsa (violoncello).
Josef Janoušek. Concerto Ex a+ a Violino Principale, Violino Primo, Violino Secondo, Violetta con Basso. Rukopisná kopie partů. Titulní strana a začátek partu sólových houslí. BnF, département de la Musique, sign. D-6464.
(© gallica.bnf.fr / Bibliothèque nationale de France)
Jan Stamic. Koncert pro housle C dur. Camerata Bern, dir. Thomas Füri. (℗ 1980 Polydor International GmbH, Hamburg)
Hudební slovník Françoise-Josepha Fétise Biographie universelle des musiciens et bibliographie générale de la musique je třeba používat se značnou dávkou ostražitosti, jak dokazují hesla o Josefu Kohoutovi a o smyšleném hudebníkovi jménem Jean-Thédore Brodeczky.
S ohledem na Schoberta zůstal Fétis až neobvykle opatrný. Křestní jméno mu dodali až roku 1908 francouzští mozartovští badatelé Théodore de Wyzewa a Georges de Saint-Foix.
Sdílejte nás!