François-Hubert Drouais. Mesdames Victoire, Sophie et Louise. Olejomalba na plátně. Versailles, châteaux de Versailles et de Trianon, inv. č. MV 4459 / INV 4141 / B 880. (© GrandPalaisRmn (Château de Versailles) / Daniel Arnaudet| Jean Schormans)
Catalogue de la musique imprimée avant 1800 conservée dans les bibliothèques publiques de Paris [Katalog hudby vydané před r. 1800 nacházející se v pařížských veřejných knihovnách], vydaný roku 1981 pod vedením Françoise Lesura čítá třicet sedm jmen skladatelek, jejichž díla vyšla v Paříži mezi lety 1740 až 1800. Z toho je třicet čtyři jmen francouzských a pouze tři cizí – jde o Angličanku Jane Mary Guest, Němku z Mannheimu Franzisku Lebrun, rozenou Danzi, a Italku Maddalenu Lombardini Sirmen. S výjimkou posledně uvedené houslové virtuosky, jejíž dílo bylo zaměřeno na smyčcové nástroje, uplatňovaly všechny tyto skladatelky své nadání v malém počtu oblastí, jakými byly dramatická hudba, romantická píseň s doprovodem klavíru, harfy nebo kytary a také hudba pro klavír či harfu s doprovodem nebo bez něj.
Maria Theresia von Paradis. Fantaisie in G pro klavír. Amanda Gessler (klavír).
Journal de Paris, 24. prosince 1779, s. 1463.
Jiné mladé ženy, často pocházející z muzikantských rodin, se věnovaly přímo profesionální hudební dráze a díky koncertům v Concert spirituel bylo možné si vyslechnout i celou řadu ženských sólových hráček jak francouzských, tak zahraničních, samozřejmě vedle běžně vystupujících zpěvaček. Mezi těmito sólovými hráčkami se objevila i záhadná mademoiselle Pokorny, jejíž jméno prozrazuje více méně vzdálený český původ a která se představila 24. prosince 1779 v jednom z koncertů pro lesní roh od Jana Václava Sticha (zvaného Punto), v rámci nějž dle programu účinkovala celá plejáda dalších ženských sólových hráček.
O půl roku později hrály dvě „celebrated Miss Pokornys“ v Londýně duety a koncerty pro lesní rohy, ale poté obě již bez dalších stop zmizely. Od roku 1811, respektive od roku 1877 začíná uvádět většina referenčních publikací tuto neznámou hornistku jako dceru skladatele Františka Xavera Pokorného (1729–1794) a přisuzuje jí křestní jméno Beáta (Beate). Beze sporu ani jeden z obou údajů není historicky podložený. Její příbuzenský vztah s ostatními hudebníky Pokornými činnými v té době v Čechách a na Moravě zbývá teprve prozkoumat.
Některé hudebnice také vyučovaly hru na svůj nástroj. Mezi učitelkami cembala činnými roku 1765 můžeme najít například Hélène-Louise Venieri, rozenou Mars, která měla za manžela hudebního vydavatele benátského původu Jeana-Baptistu Veniera.
État ou Tableau de la ville de Paris, nouvelle édition. Paris: Prault, Duchesne, 1765, s. 188.
Ženy objevující se jako adresátky dedikací zároveň nezřídka patřily do některé z výše uvedených kategorií. Mnohé z nich náležely ke šlechtě, či dokonce k vládnoucím rodům, nebo se těšily vyššímu společenskému postavení než dotyčný skladatel. Takto např. mladý Mozart věnoval své dvě sonáty op. 1 (KV 6–7) Madame Victoire, jedné z dcer Ludvíka XV., která byla vynikající hudebnici, stejně jako její sestry Henriette, Adélaïde a Sophie a jejich neteř Madame Élisabeth. Hudební oddělení Francouzské národní knihovny uchovává četné partitury spojené s erby těchto princezen, k nimž patří i zde představovaný výtisk, pravděpodobně přímo ten, jejž skladatel začátkem března 1764 věnoval ve Versailles Madame Victoire.
Wolfgang Amadeus Mozart. Sonates pour le clavecin qui peuvent se jouer avec l’accompagnement de violon, op. 1. Paris: aux adresses ordinaires, 1764, titulní strana a dedikační dopis. BnF, département de la Musique, sign. RES-866. (© gallica.bnf.fr / Bibliothèque nationale de France)
Wolfgang Amadeus Mozart. Sonáta D dur pro cembalo s doprovodem houslí, op. 1, č. 2 (KV 7). Blandine Verlet (cembalo), Gérard Poulet (housle). (℗ 1975 Philips Classics)
František Jan Vondráček. Sonates pour le clavecin avec accompagnement de violon ad libitum, op. 4. Paris: aux adresses ordinaires, 1771, dedikace. BnF, département de la Musique, sign. AC P-2543. (© gallica.bnf.fr / Bibliothèque nationale de France)
Dedikační list byl psán, jak tomu mnohdy bývalo, dosti neurčitými slovy: mladý hudebník (nebo spíše ten, jenž mu propůjčil své pero, nejspíš baron Grimm) se omezil na poděkování princezně za její blíže neupřesněná dobrodiní.
Naopak dedikace uvedená u Vondráčkových sonát op. 4 nás informuje o tom, že byly složeny přímo pro jeho žákyni mademoiselle Du Bourdieu. Krumpholtz zase dedikoval vícero svých koncertů Anne Marguerite Steckler, své žákyni, následně své druhé ženě i preferované interpretce svých skladeb – v té době byl takový druh dedikace spíše vzácnější.
U děl skladatelů činných v cizině se setkáváme se dvěma možnými případy. Přetiskl-li pařížský nakladatel vídeňské vydání, zachoval v něm i původní věnování. Naopak nakladatelka mademoiselle de Silly bezpochyby sama dedikovala madame d’Alleray (možná šlo o manželku nejvyššího pařížského soudního komisaře ve věcech civilních) soubor tří Haydnových symfonií, z nichž první (Hob I:D12) složil ve skutečnosti Giuseppe Sarti…
Zviditelnění role žen v hudebním prostoru, která byla dlouhodobě přehlížena, se v poslední době věnuje mnoho prací. Z publikací dostupných na internetu zmiňme projekt Demandez à Clara [zeptejte se Clary] z dílny asociace Présence compositrices, který se věnuje skladatelkám napříč historií. Na hudebnice 18. a 19. století se zaměřuje obsáhlý slovník vytvořený v Sophie Drinker institutu v Brémách.
Pokud se ale chcete posunout dále, zveme vás k návštěvě naší druhé výstavy, věnované Antonínu Rejchovi (1770–1836). Poslechněte si první skladbu, kterou nechal v Paříži provést.
Václav Vodička. Sonáta č. 1 B dur ze Šesti sonát pro sólové housle a bas, op. 1 (1739). I. Largo. Bohuslav Matoušek (housle), Jaroslav Tůma (cembalo), Petr Hejný (viola da gamba). (℗ 2000 Bella Musica).
Antonín Rejcha. Symfonie Es dur, op. 41 (Paris, 1799). Musica Florea, dir. Marek Štryncl. (℗ 2010 Marek Štryncl & Musica Florea).
Sdílejte nás!